Sunday, September 30, 2012

Punca BUASIR yang perlu kita tahu

Di antara punca buasir yang biasa adalah seperti berikut. Semoga menjadi serba sedikit panduan untuk mengelakkan penyakit buasir yang menyeksakan ini.

1. Cirit birit kronik dimana selalu keluar dan masuk tandas

2. Kurangnya pengambilan makanan berserat dalam diet harian seperti sayur dan buah-buahan yang menyebabkan najis keras atau sembelit

3. Duduk mencangkung di dalam tandas terlalu lama

4. Batuk yang teruk

5. Mengangkat berat

6. Regangan yg optimum/terlampau semasa pergerakan usus atau dalam bahasa mudahnya perut korang rasa macam dipulas-pulas.

7. Selalu makan mekanan pedas 


Di bawah adalah beberapa lagi punca penyakit buasir secara lebih detail:

Tekanan (pressure)


Saluran darah venus pada bahagian anus dan rektum adalah sangat sensitif kepada tekanan. Penambahan tekanan ini boleh menyebabkan berlakunya buasir. Sebenarnya buasir hanya berlaku kepada manusia sahaja kerana manusia secara azalinya berdiri atas dua kaki. Ini akan memberikan tekanan pada saluran venus pada kawasan dubur sebanyak 3 kali ganda berbanding apa yang dialami oleh binatang-binatang lain yang berjalan menggunakan empat kaki.

Selain itu, tekanan dalam perut yang menyebabkan pertambahan tekanan di bahagian dubur juga adalah faktor utama berlakunya buasir.

Duduk ataupun berdiri dalam jangka masa yang terlalu lama

Orang yang selalu terpaksa duduk ataupun berdiri dengan lama lebih berkemungkinan untuk mendapat penyakit buasir ini. Berdiri menyebabkan berlakunya peningkatan dalam tekanan, menyebabkan saluran venus membengkak atau terkeluar.


Sembelit 

Untuk maklumat lanjut boleh ke blogpost saya mengenai sembelit penyebab buasir. Sila ke klik sini


Najis yang besar serta kering memerlukan teranan kuat untuk membuangnya. Ini akan menyebabkan berlakunya peningkatan tekanan kepada saluran venus di bahagian dubur, menyebabkannya membengkak serta menjadi buasir. Sekiranya ada buasir dalaman pada masa tersebut, ia berkemungkinan akan ditolak keluar.


Berat badan berlebihan

Berat badan berlebihan memberikan tekanan yang lebih kepada saluran venus.


Mengandung


Mengandung adalah adalah penyebab utama penyakit buasir kepada wanita muda. Buasir berlaku bila adanya tekanan yang meningkat disebabkan rahim yang membesar. Selain itu, bekalan darah wanita yang mengandung sememangnya meningkat lebih daripada biasa. Ini dengan sendirinya memberikan sedikit tekanan kepada saluran venus. 
Hormon yang hadir semasa wanita mengandung pula akan menyebabkan otot-otot menjadi lebih "relax", dan ini memburukkan lagi keadaan. Ditambah pula dengan fakta bahawa proses mengandung itu sendiri selalunya menyebabkan berlakunya sembelit. Wanita yang mengandung perlu minum air yang banyak untuk membantu mengurangkan masalah ini.


 ****************************************************

Ingin mencari ubat buasir yang telah terbukti berkesan ?
Sila klik ubat buasir mujarab untuk 1Malaysia



*****************************************************

1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih atas perkongsian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...