Wednesday, September 19, 2012

Cara mengatasi buasir secara ringkas

Post kali ini saya ingin menerangkan secara ringkas cara-cara yang boleh diamalkan untuk mengatasi buasir. Semoga beberapa tips ringkas ini akan dapat membantu mengelakkan penyakit buasir yang menyeksakan ini.
Jika kita mengalami kesakitan selepas membuang air besar ataupun najis keluar beserta darah, ini mungkin menandakan anda telah mengalami masalah buasir.

Walaupun begitu, biasanya tidak ramai yang sanggup membincangkan masalah ini dengan secara terbuka kerana penyakit buasir dianggap memalukan. Walau bagaimanapun, pendarahan ketika buang air besar tidak semestinya disebabkan buasir saja. 


Di bawah adalah beberapa faktor boleh menyebabkan masalah buasir, iaitu:

1. Sembelit.

2. Keturunan.

3. Mengandung, melahirkan anak dan sindrom sebelum haid (bagi sesetengah wanita).

4. Pengambilan alkohol dan merokok.

Juga penyakit buasir ini boleh disebabkan oleh sebarang aktiviti yang boleh meningkatkan tekanan darah pada rektum (bahagian hujung usus besar) seperti kanser rektum, pemakanan rendah serat, obesiti dan penyakit hati yang serius.

Walaupun penyakit buasir boleh diubati dengan rawatan buasir yang sesuai, tetapi adalah lebih mudah untuk mencegahnya melalui:

1. Mengelakkan makanan pedas dan berempah.

2. Jangan minum minuman keras.

3. Kurangkan pengambilan kafein.

4. Makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan.

5. Minum banyak air sekurang-kurangnya satu liter sehari.

6. Banyakkan makan makanan yang banyak serat seperti bijirin.

7. Cuba tetapkan jadual ke tandas.

8. Kerap bersenam.
Semoga tips ringkas diatas boleh menjadi amalan untuk mencegah buasir daripada berlaku. Tetapi jika berlaku juga, dapatkan ubat buasir yang sesuai untuk mengelakkan buasir mencapai tahap buasir kronik. Antara yang mujarab adalah produk buasir hpa


Mengatasi buasir dengan herba, klik dibawah

rawatan buasir tradisional

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...