Saturday, September 29, 2012

Penyakit BUASIR - penyakit dibahagian dubur

Buasir adalah merupakan penyakit yang biasanya terjadi pada bahagian dubur. Penyakit buasir dapat dikesan dengan adanya berlaku pembengkakan pada saluran dubur. Biasanya, pesakit buasir akan mengalami kesakitan disebabkan tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut hingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Bengkak yang terjadi adalah disebabkan oleh pengembangan saluran darah di bahagian dubur atau ketumbuhan sel-sel yang melapisi saluran dubur. Selain daripada bengkak pada saluran dubur, pendarahan semasa membuang air besar juga terjadi disebabkan oleh luka yang terjadi apabila najis keras bergesel dengan buasir.

Penyakit buasir ada dua jenis iaitu buasir dalaman yang merujuk kepada bengkak buasir yang tertumpu pada bahagian dalam saluran dubur. Jenis kedua pula ialah buasir luaran di mana bengkak terjulur keluar dari bahagian dubur. Kedua-dua jenis buasir ini boleh berlaku secara berasingan atau serentak.


Jangan biarkan buasir anda ke tahap ini !

Adalah dianggarkan sebanyak 50 peratus daripada penduduk di negara-negara Barat akan mendapat buasir selepas mencapai umur 50 tahun. Buasir juga sering terjadi di kalangan ibu-ibu mengandung disebabkan oleh janin yang membesar di dalam rahim ibu yang menekan saluran darah pada kawasan dubur sehingga menyebabkan berlakunya buasir.

Selain daripada bengkak yang amat ketara ketika mengalami buasir, tanda-tanda lain termasuklah rasa gatal pada lubang dubur, rasa kepanasan pada kawasan dubur selepas membuang air besar, rasa sakit yang berdenyut-denyut, sukar untuk membuang air besar dan rasa tidak selesa pada bahagian dubur apabila berdiri lama atau bertinggung. Kesakitan pada bahagian dubur menyebabkan pesakit akan mengalami perubahan di dalam corak membuang air besar.

Jika mempunyai tanda-tanda di atas dapatkan segera rawatan buasir yang sesuai. Selain dari perubatan moden, rawatan tradisional buasir juga sepatut tidak diketepikan kerana telah terbukti berkesan dalam rawatan buasir. Antaranya ialah rawatan buasir hpa yang terdiri daripada ficus , spirulina, teh herba dan minyak but-but.

Rawatan buasir yang telah terbukti

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...