Monday, September 17, 2012

Apa itu penyakit buasir

Penyakit buasir ataupun Hemmoroid iaitu penyakit yang boleh terjadi dibahagian dubur, terjadi apabila saluran darah venus (veins) yang mengembang dan bengkak di sekitar dubur (rektum dan anus). Ada dua jenis penyakit buasir yang utama iaitu :


Buasir luar. penyakit buasir yang berlaku di bawah kulit, betul-betul di luar pembukaan dubur. Ini mungkin boleh menyebabkan sakit dan rasa gatal, terutama semasa hendak buang air besar. Buasir jenis ini biasanya agak lembut (jika dipegang dengan tangan). Buasir luar selalunya berbentuk bulat dan berwarna purple.

Buasir dalam. Buasir ini biasanya berlaku pada bahagian dalam rektum. Buasir dalam biasanya tidak sakit. Penderita buasir dalam hanya akan menyedari masalah yang menimpanya jika terdapat darah yang terkeluar dari duburnya.

Sesetengah pesakit mengalami buasir dan luka (anal fissures) manakala sesetengahnya pula hanya menderita akibat anal fissures tersebut. Thrombotic haemorrhoids (jika darah dalam saluran venus yang membengkak ini menjadi beku), penderita berkemungkinan akan mengalami pendarahan (tidak kira sama ada buasir dalaman atau luaran). Sakit dialami penderita thrombotic haemorrhoids selalunya menjadi semakin teruk apabila berlakunya irritasi atau pertambahan tekanan (contohnya bila batuk).

Pada kebiasaannya tanda-tanda awal penyakit buasir adalah sewaktu meneran atau apabila memberi tekanan semasa buang air besar. Sehingga ia menyebabkan rasa sangat sakit kalau nak keluar. Jadi, penyakit buasir ni merupakan berlakunya pembengkakan sel-sel yang melapisi saluran dubur itu. Bila pembengkakkan sudah berlaku, najis yang nak keluar akan bergesel dengan buasir ni yang menyebabkan sakit dan perit yg amat sangat.

Penyakit buasir ini mempunyai 4 peringkat, 
Tahap 1
Berlakunya pendarahan dan bengkak menonjol keluar.

Tahap 2
Disebabkan pergerakan usus, bengkak akan keluar tetapi biasanya secara spontan akan masuk balik ke dalam dubur

Tahap 3
Keadaan yang sama seperti tahap dua, tetapi bengkak tersebut akan hanya berada di dalam setelah ditolak masuk secara fizikal, maknanya kena tolak menggunakan jari

Tahap 4:
Terdapat darah pekat keluar, yang menyebabkan rasa sakit dan susah untuk meneran. Buasir akan berada di luar kawasan dubur. Memang sakit dan perlu dibedah kalau ditahap ini

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...